21 Mayıs 2009 Perşembe

Zararlı Alışkanlıklar Ünite Planı

(SİNERJİ GRUBU)

Batı Çim İlköğretim Okulu
Yıldırım Beyazıt İlköğretim Okulu
Doğan Hüsnü Bornovalı
İlköğretim Okulu

İzmir

İSLAM DİNİNE GÖRE KÖTÜ ALIŞKANLIKLAR

Ünite Özeti

Bu ünitede konular, İslam dininin bireyin sakınmasını istediği kötü alışkanlıklardan olan alkollü içki içmek,
uyuşturucu kullanmak, kumar oynamak ve bu türden alışkanlıkların nasıl başladığı, bunlardan
nasıl korunacağı ve kul hakkı ile sınırlandırılacaktır. Öte yandan farkında olmadığımız çoğu zararlı alışkanlıkların yanında cep telefonu, televizyon, internet ve zamanını boşa harcama konularına da yer verilecektir.

Öğrencilerin geçmiş bilgilerini ve yeni kavramları öğrenme düzeylerini belirlemek amacıyla sorular kullanırım. Öğrencilerin birbirlerini daha iyi anlaması ve birbirlerini denemesi için soru sormaya teşvik ederim. Öğrenciler geçmiş ya da şu andaki bilgilere ulaşmak için ve sorularını kaydetmek için günlükler tutarlar
Yine öğrencilerin hazır bulunmuşluklarını ölçmek için hem öğrenci hem de veliler için iki ayrı anket ve broşür kullanılır. Öğrencilere konuyla ilgili sunular aşamalı olarak izlettirilir. Özellikle ilk sunudaki 21 yy becerilerini geliştirmeye yönelik proje temelli sorular eşliğindeki sunu üzerinde durulur. Öğrencilerin kendilerini ifade edebilecekleri uygun ortam hazırlanır, soru sormaları ve yorum yapmaları özendirilir. Daha sonra öğrenciler zararlı alışkanlıklar blogunda yayınlanmak üzere araştırma yapmaları istenir. Video, sesli röportaj, gazete haberleri, hasta yorumları, doktor görüşleri v.s. tüm veriler blogta yayınlanır.
Her bir öğrenci örneği ile ilgili olarak değerlendirme ölçekleri işe koyulur. Öğrenilen bilgiler paylaşıldıkça artar ve yerel basında ve yerel tv. da öğrencilerin konu ile ilgili birikimlerinin paylaşılması sağlanır.


Ders
DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ
Sınıf Seviyesi
İlköğretim 7. sınıf
Gerekli Ortalama Zaman
10 adet kırk dakikalık ders, 5 hafta
Ünitenin Dayanağı
Hedeflenen İçerik Standartları
Alkollü İçki İçmek
Uyuşturucu Kullanmak
Kumar Oynamak
Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor?
Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım?
Başkalarına Zarar Vermek: Kul Hakkı
Diğer Zararlı Alışkanlılar
Cep telefonu kullanım
İnternet ve oyun bağımlılığı
Tv bağımlılığı
Zamanını boşa harcama


Öğrenme Amaçları/Çıktıları (Kazanımları)


İslam dininin yasakladığı kötü alışkanlıkları ayet ve hadislerden araştırır.
Kumar, alkollü içki ve uyuşturucunun bireysel ve toplumsal zararlarını keşfeder.
Sigaranın birey ve toplum sağlığı açısından zararlarını araştırarak çevresinden keşfeder.
Kötü alışkanlık ve davranışların nasıl başladığı hakkında akıl yürütür.
Kötü alışkanlık ve davranışlardan kaçınmaya yönelik çözüm önerilerinde bulunur.
Başkalarına zarar vermenin kul hakkını ihlal anlamına geleceği bilinciyle kul hakkı konusunda duyarlı olur.
Zararlı alışkanlıkların çok çeşitli olduğunu keşfeder.
Zararlı alışkanlıklardan uzak kalmanın sosyal ortamı iyi seçmekten geçtiği hakkında akıl yürütür.
Zararlı alışkanlıklar yerine kişisel hobi geliştirmenin imkânlarını araştırır.


Öğretim Programı Tasarım Soruları


Temel Soru
Sevdiklerinizin acılı ölümünü görmek size ne hissettirir?


Ünite Soruları

Kumar, alkollü içki ve uyuşturucunun bireysel ve toplumsal zararları ile ilgili örnekler verirmisiniz?
Bağımlılık nedir?
Uyuşturucunun insan vücuduna zararları nelerdir?
Kumar sözcüğününün anlamını açıklayınız?



İçerik Soruları

Zararlı alışkanlıklara bulaşmamak için neler yapabiliriz?
Zararlı alışkanlıkların yaygınlaşma nedenlerini düşününüz.
Size göre zararlı alışkanlıkların başlama nedenlerinlerinden en etkili olanı hangisidir? Neden?
Zararlı alışkanlıklar tanımlamasıyla ne kastedilmektedir?
Hak ve özgürlükleri kısıtlayan kötü alışkanlıklar nelerdir?
Alkol ve uyuşturucunun insan iradesine verdiği zararları açıklayınız.
Kumarın insan iradesine verdiği zararları açıklayınız.


















Değerlendirme Planı

Değerlendirme Planı Zaman Çizelgesi




Proje çalışması başlamadan önce
Öğrenciler projeler üzerinde çalışır ve görevlerini tamamlarlar
Proje çalışması
tamamlandıktan sonra






Öğrencilere ön bilgilerinin uyanması için konu öncesi bazı sorular sorulur. Cevapları soruların hemen altında yer alır.
Öğrenenlerden zararlı alışkanlık çeşitlerlirini tesbit edip listelemeleri istenir. Konu üzerinde düşünmeleri ve küçük gurupların kendi aralarrında tartışmaya geçmeleri istenir. (Dikkat çekme hedeflenir.)
Zararlı alışkanlıklar ve sonuçlarını gösteren video gösterilir.

Konu öğrenenlerle beraber soru cevap yöntemi, ders notları, PowerPoint sunusu, tartışma yöntemleri ile aktarılır böylece bilginin kalıcı olması hedeflenir. Ders kaynağı kısmında ders notları ve PowerPoint belgesi de yer alır.
Soru cevap ve proje temelli sorulardan oluşan sunu ile zararlı alışkanlık konusunda tartışma ve beyin fırtınası ortamı sağlanır. Öğrenciler konuşma-tartıma-ifade etme-akıl yürütme ye özendirilir. Öğrencilerin kişisel yaşam deneyimlerine de yer verilerek konunun içselleştirilmesi sağlanır. Örneğin; çevrelerinde zararlı alışkanlıklara yakalanmış kişilerin yaşamlarına odaklanmaları ve gerçekten sağlıklı olup olmadıkları hakkında düşünmeleri sağlanır.
Öğrenciye ders boyunca bilgi verimi sırasında dikkat çekmeye ve öğretmenin rehberlik yapmasına önem verilir. Ders boyunca öğrenciden rastgele zamanlarda sorular sorularak geri bildirimler alınır.

İçselleştirilen konunun açık bir şekilde öğreten tarafından aktarılmasının ardından, verilecek problem duruma öğrencilerin cevap bulması istenir.
Öğrenme eksikleri belirlenmeye çalışılır. Kendi yaşamlarına göz atmaları, günlük yaşamlarının günlüklere nasıl yansıdığı tesbit edilir. Üniteye başlamadan önceki verilerle sonrakiler kıyaslanır. Sosyal sorumluluk projelerine katılmaları , çevresideki zararlılara karşı duyarlılıkları tesbit edilir. Drama yeteneklerini kullanarak ailelerine konu ile ilgili bir sunu gerçekleştirmeleri beklenir.
Bunun dışında öğrencinin ne sıklıkla eğitim sayfasını (blog) ziyaret ettiği özellikle hangi bölümlerle ilgilendiği, ders dahilinde ortak yazışma alanlarını nasıl değerlendirdiğine dair performans değerlendirmesi de yapılır.

Değerlendirme Özeti

Öğrencilerin ders başında bilgilerinin uyanması için verilen soruları cevaplamaya ne kadar gayret gösterdikleri önemlidir (%5). Ne sıklıkla dersin Internet sayfasına girdiklerine dair performans değerlendirmesi (%40) yapılır. Öğrenenler ders boyunca da öğrenilen bilgilerle ilgili farklı zamanlarda sorular sormak süreti ile değerlendirilirler. (%15)Bunlara ek olarak öğrenenler eğitim sonunda klasik bir sınav yapılır. Kendilerinden zararlı alışkanlık ve bağımlılığa karşı daha duyarlı davranışlar göstermeleri beklenir. (%40)





Ünite Ayrıntıları

Önkoşul Becerileri

Öğrencilerin zarar , bağımlık , sağlıklı olmak kavramları ve vücudumuzun organları ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olmaları gerekir.

Öğretim Prosedürleri


Öğrenenlerin geçmiş bilgilerinin uyandırılması için öğrenenlere sorular sorulmuştur. Bu uygulamanın ardından, zararlı alışkanlıkların sonuçlarını gösteren video ile dikkat çekilir ve “eğer sizlerde zararlı alışkanlıklara karşı dikkatli olmazsanız ve yeterince bilgilenmezseniz aynen bu şekildeki insanların durumuna düşersiniz” şeklinde güdülenme yapılır. Ders öğrencilere Hazırlanmış PowerPoint sunumu ve ders notları ile gerçekleştirilir. Konu ile ilgili karikatürler PowerPoint sunumu aralarına serpiştirilir. Öğrencilere farklı zaman aralıkları ile sorular sorulur. Öğrencinin yanıtlaması beklenir. Öğrencinin yanıtlayamaması halinde öğrenciye hatırlatıcı ip uçları verilir. Öğrenci halen soruyu yanıtlayamazsa öğrenciye o bilgi verilir.



Farklılaştırılmış Öğretim İçin Hizmet ve Destekler

Ünite İçin Gerekli Materyal ve Kaynaklar

Teknoloji-Donanım (Gerekli tüm malzemeyi işaretleyin.)

Kamera
Bilgisayar(lar)
Dijital Kamera
DVD Oynatıcı
Internet Bağlantısı
Lazer Disk
Yazıcı
Projeksiyon Sistemi
Tarayıcı
Televizyon
Video Oynatıcı
Video Kamera
Video konferans ekipmanı.
Diğer
Teknoloji –Yazılım (Gerekli tüm yazılımları işaretleyin.)
Veritabanı/İşlem Tablosu
Masaüstü Yayıncılık
E-posta Yazılımı
CD-ROM Ansiklopedi
Resim Düzenleyici
İnternet Web Tarayıcı
Çoklu Ortam

Web Sayfası Geliştirme
Kelime İşlemcisi
Diğer
Basılı Malzemeler
Ders Kitabı, Eğitmenin hazırladığı özel ders materyali, eğitmen tarafından düzenlenmiş karikatürler, resimler , fotoğraflar .
Malzemeler
Teknoloji- yazılım bölümünde belirtilmiştir.
Internet Kaynakları
http://www.yesilay.org.tr/
http://zararlialiskanliklar.blogspot.com/ (Ünite Blogu)
http://www.dikab.com/
http://www.dinibil.com/
http://www.havanikoru.org.tr/
http://www.365gunspor.com

Diğer Kaynaklar
---

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder